mandag 16. november 2015

1 års jubileum

I går feiret vi at vi hadde vært sammen i et år.
Det var mange som ikke hadde tro på forholdet vårt, 
men så lenge vi hadde troa selv,  så brydde vi oss ikke om hva andre sa.
Vi traff hverandre i 60 års dagen til en god venninne.
Tomek snakket kun polsk, så det ble mye kommunikasjon med armer og bein i starten.
Men det er utrolig hva vi får til hvis vi bare vil det nok.

"Some people want it to happen,
some wish it would happen,
Others MAKE it happen."

Dette året har budt på mye frustrasjon, 
både når det gjelder kulturforskjeller, og ikke minst språkproblemer. 
Men vi har kommet oss gjennom det, og forholdet vårt blir sterkere og sterkere for hver dag.
Igår feiret vi altså et år sammen.
Når man bor langt på landet, og har skralt med penger, 
så legger man til rette for mange fine stunder hjemme.
Bestestua er omgjort til biljardrom, til glede for både store og små.
Mens maten godgjorde seg på kjøkkenet, så startet vi kvelden her.
I går vant Tomek 2-1, men jeg leder sammenlagt.
Vi spiller ganske mye, og den som har flest seiere etter 6 mnd, skylder den andre en fin overraskelse.


Tomek klar for middag.
Jeg laget kyllingform, og han stod for desserten.
Om noen er interessert i oppskriften på kyllingen, så kommer den her;

3 frossene kyllingfileter legges i en pose sammen med en pose tacokrydder.
Legges til tining på benken. Vend posen, og gni inn krydderet under tining.
Når de er tint, legges de i en ildfast form.
Hell over et glass paprika & spice saus eller et glass tacosaus.
Ha på litt revet ost, og sett i stekovnen til filetene er gjennomstekt.
Jeg bruker ultrapro formen fra tupperware.
Jeg har den da i ovenen 1-2 timer på 200 grader.

Kok ris.
Kutt opp to store tomater, rød, grønn og gul paprika, ca en halv av hver, og en stor løk.  
Krydre med salt, pepper og løksalt.
Når risen er ferdig, legges den lagvis sammen med grønnsakene i en form.
Veldig enkelt og veldig godt.


Serveres i godt selskap med god vin til.


 Desserten har jeg ikke oppskrift på, men den var veldig god den også.


På norsk vil jeg kanskje kalle dette jordbærgrøt med krem, men det er jo ikke akkurat det heller.
Men uansett smakte det helt fortreffelig.

Det ble litt vin i går, så dagen i dag har vært slapp hittil.
Tomek og Melkeskvetten snorker på sofaen, Bamse sover foran peisen, 
og jeg har mer eller mindre sittet her siden jeg stod opp.

Men nå er det nok.
På tide å få noe ut av denne dagen også.
Jobb - jobb - jobb...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar