torsdag 28. april 2016

Vårt soverom

Ikke så lett å planlegge dagenes gjøremål her for tiden.
På en uke har vi hatt fire årstider. Det skifter fortere enn jeg klarer å følge med.
I dag er det regn, haggel, snø, torden og slud om hverandre.
Jeg er veldig glad for at jeg bare kan sitte inne i varmen og kose meg i dag.
Nok å henge fingrene i inne også, men i dag streiker ryggen.
Tenkte derfor jeg kunne planlegge litt av den videre oppussingen på loftet.

 
 I gamle hus er det somregel veldig mange små rom.
Det er det her også. Uansett åssen jeg plasserte senga, så kom den under et vindu.
Det likte jeg ikke.


Så vi ville gjøre om to små soverom til et stort.
Men desverre var de delt av en bærevegg som ikke kunne rives helt uten videre.

Dette løste Tomek helt genialt.
Han målte ut på hver side av veggen og satte opp nye støttebjelker.
Det var begynnelsen på vår nye plassbygde seng.


Gjenbruk av materialer hele veien her, så dette kostet oss ingenting mer enn tid.
Jeg skjønte ikke så mye underveis, men fikk ikke lov å blande meg i arbeidet.


Dypt konsentrert om beisinga.


På grunn av veggen som ble revet, og det at det har vært pipe fra bakerovnen her en gang,
gav det oss litt utfordringer med hensyn til taket.


Og det ene tar ofte det andre med seg.
Vi rev likegreit veggen inn til badet også.
Det er denne delen jeg holder på å planlegge nå.
Så det får jeg vise bilder av senere en gang, når det blir ferdig.


 Engler daler ned i skjul...

 
Interiøret ellers er det i hovedsak jeg som tar meg av.
Denne skjønne tapeten var jeg så heldig å finne på bruktbutikken, Ei hjelpende hånd.
Den var midt i blinken for vårt soverom, og kostet den nette sum av ti kroner pr. rull.


Som gavl har vi brukt en gammel skumplastmadrass.
Den ble klippet til, så den passet akkurat inn i "rommet" som Tomek snekret.
Den er ikke festet, og den er bare putta inn i et dynetrekk,
så jeg kan bytte trekk på den akkurat når jeg føler for det. 
Bestemor og bestefars gamle soveromsmøblement er selvsagt med. 
Det har fulgt meg i mange år.
(Og oldemors fine vanter.)
Senga til dette settet ligger på øverloftet, for den er veldig kort.
Kanskje jeg en vakker dag lager den om til en sofabenk, men jeg må tygge litt på det.


I mellomtiden klarer jeg meg med denne gamle sofaen.
De fine eikelistene hadde pappa liggende i garasjen, og vi var så heldige å få de.


Er så fornøyd med åssen det har blitt her.
Her koser vi oss med filmer og godteri sammen med Saga i helgene.
Soverommet er ikke bare soverom lenger, men et ekstra oppholdsrom.


Og jeg elsker at selv om tvèn er ganske dominerende her, 
så får jeg fremdeles den gode nostalgiske følelsen her inne.
Den er viktig for meg.
Litt pirk gjenstår, men det kommer når det kommer.

Bak tvèn har jeg fått hyller og sminkebord.
Det skal jeg vise samtidig som badet... En gang...
I speilet ser dere åssen veggene på badet ser ut nå.
Men flisene er på plass, så den dagen døgnet får litt flere timer, så setter vi igang her også.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar