fredag 19. august 2016

Sylteagurker

I dag har jeg sylta agurker.
Mamma hadde en oppskrift hun har brukt før, og de har vært gode de.
Men jeg synes oppskriften så litt kjedelig ut der den stod på tre små linjer i boka hennes.
Jeg brukte den som utgangspunkt, men laget min egen versjon.


Det beste med å bo i Reddal er at du kan dyrke det meste selv i hagen.
Og har du ikke plass eller tid, så kan du bare gå til en av naboene og kjøpe det du trenger.
Ferske grønnsaker rett fra jorda, bedre kan det ikke bli.


 Til min oppskrift brukte jeg to kilo agurker.
Det ble ti halvlitersglass.


Jeg vasket de og kuttet agurkene i ca en halv cm tykke skiver.


 Jeg har kjøkkenhagen full av luftløk, så jeg hadde det også oppi glassene.
Mange gidder ikke bruke luftløk, selv om de er kjempegode.
De kan være litt vanskelige å skrelle, men jeg har funnet ut en lur måte å renske de på.


Selv om de er små, er de fulle av saft.
Jeg pleier å tenne et lys når jeg rensker de, så svir det litt mindre i øynene.
Iallefall så innbiller jeg meg det...
Kutt av bunnen og del den i to. Da kan du bare klemme ut løken.
Lett som en plett.


Mamma sin oppskrift bestod kun av lake og agurker, 
men jeg tilsatte litt ekstra smak med løken, og hel pepper.


Jeg la agurk og løk på rene glass, og tok en ts hel pepper i hvert glass.


Og avsluttet med et laurbærblad.

Laken kokte jeg av 2 liter vann, 1 kilo sukker, 1 ss salt og 0,5 liter 10 % eddik.
Vi får edikk fra Polen som er 10 %, men det blir sikkert nesten det samme med den norske på 7 %. 
Eventuelt kan du ta oppi en ekstra skvett.
Hell den kokende laken over, skru på lokk.

Legg en klut i bunnen av en gryte, og fyll opp med vann så det rekker ca midt på glassene.
Kok de i 10 minutter, så lokket blir forseglet.
Sett glassene opp ned til avkjøling.


Det var min måte å lage sylteagurker på.
I Polen blir det meste lagt på glass, og agurker er intet unntak.
Det er åtte kilo igjen på kjøkkenet som Tomek skal ta seg av.
Vi har en liten intern konkurranse her om hvilke som blir best.

Han og alle hans polske venner som jeg kjenner, spiser mye sylteagurk.
Det blir satt frem på bordet i festlig lag, og de spiser det som vi spiser peanøtter eller potetgull.


Dette er et av fatene med "polsk snacks" som stod på bordet på bursdagsfesten hans.

Jeg klarte ikke å følge med på hva han puttet i de forskjellige glassene.
Men her ser dere resultatet.


Han har brukt masse forskjellig krydder, og til og med honning i noen av glassene.
Han har også blandet i hvitløk, paprika og gulrøtter.


Gleder meg til å smake.


Jeg er utrolig heldig som har kapret en så flink mann.
Han fortjener virkelig skryt!


Nå er det bare å vente tålmodig på at rødbeter og kål blir klart til innhøsting,
så skal det også på glass.
Jeg spinker og sparer på de siste glassene med Ćwikła, 
så det skal bli godt å få fylt opp lageret igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar