fredag 4. november 2016

Munker

Jeg har ikke laget årets munker enda, men siden en venn etterlyste en oppskrift, 
så legger jeg ut bildene fra den gamle bloggen min her nå. 
Dette var første gangen jeg lagde munker selv, for 5 år siden. 
Siden det er dette blitt en fast tradisjon i adventstiden her.
Kanskje flere vil prøve. De er knallgode!


250 gram sukker
500 gram hvetemel
3 ts bakepulver
3 egg
2,5 dl helmelk

Salt meierismør til steking. 
 
Ha en liten bit smør i hvert "hull" før hver steking. 
 
 
Før jeg begynte, smurte jeg litt smør oppå munkejernet også, for de hevet utover kanten noen ganger. 
Snudde de greit med to gafler jeg, men har også lest om noen som bruker strikkepinner å snu de med.
Stek på middels varme i 1-2 minutter tenker jeg før du snur de, og bare pittelitt på den andre siden.
De blir de akkurat som vi liker de, litt deigete i midten.
 
 
Denne oppskriften blir det ca. 40 stykker av. De er veldig greie å fryse ned.
Når du skal tine de opp, legger du de på en rist. Varm opp stekovnen til 200 grader. 
Slå av ovnen og sett inn risten med munker. La de stå inni der til de er lunka.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar