fredag 13. januar 2017

Fredag den 13. og 20. dag jul

Primstaven 13. januar:Tjuende dag jul var jula over, dagen ble også kalt St. Knut.
Folk sa "Tjuende dag Knut jager jula ut". 


Over hele landet holdt de tjuendedagen for å være "gamle nyårsdag".
Dette kom av at trettendedagen ble regnet som gamle juledag.


Denne dagen skulle jula ringes ut og juleølet drikkes opp. 
Snør det i dag, vil det bli 20 snørier før sommerdagen 14.april.


På noen steder ble julen jaget ut med bjørkeris. 
Man gikk da fra rom til rom og det ble slått med riset i hver krok,
og julen ble til slutt jaget ut gjennom døren.


 Tjuende dag jul var den siste dagen for etterjulsgilde med de siste restene av julemat og drikke. 
Primstaven er merket med en feiekost og et drikkehorn som er snudd på hodet. 
Feiekosten er til å feie ut julen med, og drikkehornet viser at juleølet skulle være drukket opp.


Det er veldig koselig å pakke frem julepynten, med også veldig deilig å pakke den pent ned igjen.
Rødt i små doser er fint til jul, men sofaen ble hvit igjen på lille nyttårsaften.


Jeg har pakket litt og litt i flere dager jeg, men i dag forsvinner siste rest.


Det ble veldig tomt i stua når all pynten forsvant,
så jeg spurte om ikke Tomek kunne lage en bildelist over sofaen.


Det gjorde han på null komma niks, og jeg er strålende fornøyd med resultatet.
Da kan jeg stille ut min fine ting der, og bytte de ut når jeg føler for det,
uten å lage nye stygge hull i veggen hver gang.


Jeg synes denne lykta er så fin oppå denne hylla, men det var sjelden vi brant lys i den.
Her har jeg plassert en liten led lampe bak den, så ser det nesten ut som det brenner lys der hele tiden.


Det nye året begynte ikke helt som vi hadde håpet på.
Stig Einar ble innlagt på sykehuset i Kristiansand med kyssesyke.
Han måtte ha næring og medisiner intravenøst i fem dager.
Nå er han heldigvis hjemme igjen, og ting går fremover, men han er fremdeles veldig trøtt og slapp.
I dag skal han bort på sykehuset for en liten sjekk igjen.
Vi krysser alt vi har for at prøvene er fine, selv om det faktisk er fredag den trettende i dag!
Bank i bordet...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar