lørdag 11. mars 2017

Sushilørdag

Jau jau...
Stig Einar ønsket sushi til lørdagskos i dag.
- Og siden han hadde bursdag igår, så ble det sånn... På ein måde...
Det har vi aldri laget før, så jeg måtte en tur på nett før vi reiste på butikken.
Herreli, så dyrt dette var, men, men... Vi måtte jo prøve.


Jeg vet alltid hvor mye jeg har handlet for, før jeg kommer til kassa.
Og kortet gikk så og si tomt mellom butikkhyllene...
Heldigvis hadde jeg lest på nettet før vi reiste, at sushirisen kunne erstattes med grøtris, 
Det kjøpte jeg til 1,- pr. pakke før jul. Ordentlig sushiris kostet faktisk hundre ganger så mye.
Soyasaus hadde vi fra før, og selv om det ikke står "sushi" på flaska, så satset vi på at det gikk greit.
Hvis ikke det blir bra, så er vi en erfaring rikere, og prøver igjen en annen gang, tenkte jeg.


Jeg leste at det var veldig viktig å vanne ut sushirisen på grunn av mye stivelse.
Kremt...
Jeg tenkte at det kanskje ikke var like viktig, siden jeg brukte grøtris...
Der tok jeg kanskje feil...
Den ble veldig "graudete", så derfor satt jeg egentlig den vekk til hønemat, og kokte ny utvannet grøtris.
Et fingerledd og 2-10-5 var tips jeg også snappet opp.
Ha risen i en gryte og fyll på vann, så vannet er et pekefingerledd høyere enn risen i gryta.
La det fosskoke i 2 minutter, småkoke i 10 minutter, og godgjøre deg under lokk i 5 minutter.


Etterpå måtte det kjøles ned ganske raskt.
Mens risen kokte, rørte jeg ut 3/4 ts salt og 3/4 ss sukker i 3 ss riseddik.
Jeg tok det over i en litt stor, vid bolle, vendte forsiktig inn eddiklaken og la et kjøkkenhåndkle over.
Så var risen ferdig, men den måtte avkjøles på benken før vi fortsatte sushiprosjektet vårt.


 Vi kuttet opp agurk, purre og laks.


 Dette har vi aldri gjort før, så vi tok tykkelsen litt på gefylen.


Stig Einar var kjempeflink til å rulle maki.
Makisu trengte vi også til prosjektet vårt...
Sånne har jeg faktisk endel av i hus, bare at jeg kaller de solskjermere.
De bruker jeg i vinduskarmen for at ikke potteplantene skal bli svidd i sommersola.
Jeg spurte Stig Einar, litt tøff i trynet, "Vet du hva dette heter"? og holdt opp denne makisuen.
-Ehhh... duk???
- Jamen det er et sushiord på det...!
- Ehhh... Mener du japansk?
Hahahaha, dagens latterkick...
Ja, kanskje jeg mente det...
(Og enda mer latterkick når vi leste gjennom dette innlegget, og jeg hadde skrevet Maiskuen. )


Men dette så vel ikke så heilgalent ut, eller? Kanskje litt tynnere lag med ris neste gang...?
Vi brukte faktisk opp all risen til sånne ruller, men vi skulle jo lage Nigiri også.
Da ble det ikke ris på hønene likevel. Vi brukte den risen som var blitt graudete også vi...
Amatører, ja,  men shit au... 
Det ble jo greit nok dette også da.


 Vi kuttet tynne laksekiver, tok en dæsj wasabi på og klistret de fast på pølsene vi hadde formet av risen.


 To stk. barn klare til å smake.
Saga endte opp med å spise stekt laks, poteter og bernaise saus fra igår.
Men Stig Einar og jeg synes faktisk sushien vår smakte veldig godt.
Neste gang tar vi bare litt mindre wasabi på nigiriene våre, de ble litt sterke...


Neste gang må vi også huske å lage sushi til to personer, og ikke til åtte....
Vi satser på at det er spiselig imorgen også...
Nigiri og Maki var det vi fant ut var tålig greit å lage for nybegynnere,
og jeg synes faktisk vi klarte det ganske så greit.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar