tirsdag 14. november 2017

Verdens diabetesdag

I dag, 14. november er det verdens diabetesdag.
Det er en global kampanje og FN-dag for å skape oppmerksomhet rundt temaer om diabetes. 
Dagen ble introdusert for første gang i 1991 av den internasjonale diabetesføderasjonen (IDF)
 og Verdens helseorganisasjon (WHO) som en reaksjon på det økende antallet mennesker som rammes av diabetes. 
Dagen markeres den 14. november hvert år, mens kampanjen varer helt til neste års kampanje med varierende temaer fra år til år.


Det finnes ingen kur for diabetes, men på grunn av oppmerksomheten som rettes mot diabetes,
og intensiv forskning de siste årene, har det kommet noen hjelpemidler som gjør situasjonen
litt lettere både for de som får sykdommen, og for oss pårørende.
Saga har nå begynt å bruke Freestyle Libre.
Det er en blodsukkermåler som sitter på armen hennes døgnet rundt i to uker, så må den byttes.
Den måler blodsukkeret hennes hele tiden, og vi trenger bare å skanne den for å se hvordan hun ligger an.
Den er til utrolig stor hjelp, særlig om nettene. Da slipper jeg å stikke og klemme blod ut av tærne hennes.
Den viser også en graf som går åtte timer tilbake.
Da kan jeg sjekke den hver dag når hun kommer hjem fra skolen, for å se åssen dagen hennes har vært.
Desverre er ikke dette gratis, og vi må betale alt selv.
Startpakken koster ca. 2000,- og en sånn liten sensor hun har på armen koster 600,-. 
Sensoren må som jeg skrev lenger oppe byttes hver fjortende dag.
Så det er ikke billig, men til veldig god hjelp.
Jeg håper dette snart kan komme på blå resept.


Dette er verdens diabetesdag logoen.
Jeg håper at hver gang dere ser denne logoen en plass,
så sender dere en liten bønn ut i universet om at det snart må finnes en kur mot diabetes.
Eller i det minste at Freestyle Libre må komme på blå resept.


 Saga og jeg har en plan om hvordan vi skal markere denne dagen, 
men resultatet av det får vi vise frem en annen gang.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar